måndag 16 januari 2012

Efterrätter


Förra veckan bestämde jag mig för att man borde äta åtminstone en efterrätt i veckan. Jag har lite glömt bort efterrätter, för vi äter inte så mycket sött hemma hos oss. Men jag blir ofta nostalgisk och minns hur det var när man var liten, det känns som om efterrätt åts mycket oftare då? Gjorde man inte det?
Jag har en bok som är fylld av härliga rätter, jag ska försöka att göra en varje helg.
Förra helgen blev det Päronhalvor med After eight från 80-talsdelen i boken. Vispgrädden som hör till hoppade vi över. Jag hade glömt hur gott det är med konserverade päron.

Igår åt vi något som kallas Änglamat och som står under 50-talet i boken. Vetebrödssmulor steks i socker och smör och sen pudras med kanel. Därefter varvar man smulorna med vispgrädde och äpplemos i glas. Blev väldigt mastigt och vi åt inte ens hälften. Än så länge är nog päronhalvorna favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar