måndag 2 juli 2012

Den gömda skatten

Ja så var det det här med utställningen jag pratade om. Både mormor och morfar är borta sedan några år, men i huset de bodde finns en skatt bevarad. Ordentligt förpackade i lådor och kartonger finns  flera hundratals virkade brudkronor, skålar, fönsterstjärnor och dukar, tillsammans med alla fioler, svarvade skålar och virkalster som finns utspridda bland släkt och vänner som gåvor från mina morföräldrar. Det är så synd att ingen får se eller glädjas av dessa, så min kusin tog initiativet till att göra en utställning på Vara bibliotek. 

Eftersom mormor virkade fritt ur fantasin på mönster och form som hon såg i sin omgivning skickade hon in sina verk till veckotidningar där modellerna publicerades tillsammans med en beskrivning. Många priser vann hon för modellerna. För att få en bättre översikt över hur många de var, så kopierade jag mönster ur ungefär 60-talet Allers, Hemmets Journal och husmodern och sammanställde i en pärm inför utställningen. De flesta publicerades under 80-talet, och från den perioden finns också de flesta tackkorten från bröllopspar som har burit mormors brudkronor. Vi försökte välja föremål som är sparade och som hjälpte till att visa teknikerna bakom att stärka i sockerlag och så klart också välja ut endast ett axplock av modeller att visa. Det är svårt att välja modeller till tre glasmontrar från ett livsverk av virkande och svarvande.
´

Tyvärr kommer nog inte utställningen att nå så många i Vara bibliotek där den står under juli månad. Vad vi ska göra av denna fantastiska skatt därefter får vi fundera på. Jag skulle önska att den kunde få flytta till något hantverksmuseum som hade plats för hela samlingen, för att förstå storheten bakom en massproduktion med unika modeller, skapade av en enda kvinna. Jag både förundras och inspireras av hennes oerhörda fantasi, förmåga att skapa och virka med så tunt garn och en virknål jag knappt ser kroken på, och är så stolt så stolt över, samtidigt som jag sörjer, att det är få som uppskattar fliten och det oerhörda arbete och hantverket idag 2012, i ett minimalistiskt samhälle där det mesta massproduceras utan själ och hjärta bakom. Under tiden jag skriver dessa rader väcks så klart tankarna på att skapa en sida på nätet, där idag många hantverksintesserade från spridda geografiska platser huserar och lätt kan få tillgång till. Kanske kan det bli mitt nästa projekt?


3 kommentarer:

  1. MEN vad härligt! :) Vilket engagemang! De sitter garanterat, båda två där uppe och beundrar dig/er som ordnat detta! :) Mysigt!

    SvaraRadera
  2. Men oj så vackert och vilken skatt.. jag tycker ni ska kontakta fler museer.. en sån skatt är värd att visas upp. Den är ett stycke historia och vittnar verkligen om kreativitet...

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Men jösses! Det vore verkligen jättesynd om allt detta fina gick till spillo! Jag tror helt klart att en hemsida/blogg skulle locka många!

    SvaraRadera