söndag 29 november 2009

En lycklig vinnare

Jag var supernervös och svajade nästan in i de tända ljusen som stod i konsthallen. Jag hade börjat förbereda mig mentalt på att inte få någon av favoriterna med mig hem. Att bli besviken.
Ju närmare nummer tretton och mitt val det närmade sig, desto mer darrade mina händer och hjärtat klappetiklappade. Tänk att man kan hoppas så innerligt! Även om man är jättetacksam att man vunnit, vad som helst, så blir man nästan lite besatt när det är något visst man önskar.
När flera av de första vinnarna hade valt helt andra konstverk än de jag planerat, växte hoppet mer och mer. När det till slut var min tur var jag tvungen att dubbelkolla om vårt favoritkonstverk hängde kvar, jag visste ju det egentligen, för jag hade noggrant prickat av valen på listan.

Helt otroligt, ingen hade valt Gittan, Blomma och Göte av Helena Mellin!

Blossande röd om kinderna skuttade jag fram och hämtade träsnittet. Så glad jag är! Nu har vi hängt upp våra kalvar på väggen och det är som om de alltid funnits där.

Ja. Hm. Här hade jag ju tänkt visa en bild på konstverket så klart. Men sen kom jag på att det får jag nog egentligen inte, eller hur verkar det?


4 kommentarer:

  1. Vad härligt att erat val fanns kvar. Vet inte alls hur det är med konstverk men det kanske är att man inte får publicera någon annans verk på nätet kanske? Du får höra med din kompis :) Vore kul att få se din fina vinst.

    SvaraRadera
  2. Nämen, det måste du få visa! Du fotograferar = din bild som du får visa. Att du fotar någon annans verk, spelar ingen roll. Man får ju t.o.m. lägga ut människor på bild på nätet utan att fråga (såvitt det inte är i kränkande sammanhang) och om du inte hävdar att det är du som minsann har tillverkat konstverket utan uppger konstnärens namn, kan jag inte se att det skulle vara fel. Rent mänskligt tänkt skulle jag bli lycklig om någon ville sprida min konst - alltså, se det som reklam. Men upphovsrättsintrång, nej - det kan det omöjligt bli.

    SvaraRadera
  3. grattis!!!
    tror att det är okej att du visar om du skriver hennes namn, eller jag vet inte riktigt hur det är om jag ska vara ärlig...hm!?

    kramelikramar

    SvaraRadera
  4. Grattis!! Åh vad kul när man vinner det man verkligen vill :)

    Kramar

    SvaraRadera